مرکز آموزش مجازی رایتک

مرکز آموزش مجازی رایتک مجری برگزاری دوره های غیرحضوری با مدرک رسمی از وزارت علوم

مرکز آموزش مجازی رایتک

مرکز آموزش مجازی رایتک مجری برگزاری دوره های غیرحضوری با مدرک رسمی از وزارت علوم

معرفی و بررسی معیارهای 9گانه مدل EFQM

مدل EFQM

مدل EFQM یک مدل خود ارزیابی بر مبنای منطق RADAR می باشد . مطابق این منطق در ارزیابی هر معیار ابتدا باید نتایج مورد انتظار ( Resulte ) تعیین و رویکرد رسیدن به آن ( Approach ) مشخص شده و سپس اقدامات مناسب جهت حصول به آنها Deployment) ) اجراء شده و نهایتا" کل فرآیند مورد ارزیابی و بازنگری ) Assest & Review ) قرار گرفته باشد .

مدل EFQM

برای شرکت در دوره ی آموزشی مدیریت تعالی ( EFQM ) کلیک کنید.

 

معیارهای مدل EFQM

معیارهای 9 گانه مدل EFQM با ذکر امتیازات مربوطه عبارتند از :

معیار یک : رهبری ( Leadership ) 100 امتیاز

رهبران متعالی آرمان و ماموریت سازمان را تدوین و دستیابی به آنها را تسهیل می کنند. آنها ارزش ها و سیستم های مورد نظر برای موفقیت پایدار سازمان را ایجاد کرده و با عمل و رفتار مناسب خود آنها را به اجرا در می آورند در دوران تغییر و تحولات سازمان ، ثبات در مقاصد دارند و هر کجا که لازم باشد قادر هستند جهت گیری سازمان را متحول ساخته و کارکنان را به پیروی آن ترغیب کنند.

معیار دو : خط مشی و استراتژی( Policy & Strategy ) 80 امتیاز

سازمانهای متعالی ماموریت و آرمان خود را از طریق ایجاد و تدوین یک استراتژی و متمرکز بر منافع ذینفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشی که در آن فعالیت می کنند به اجرا در می آورند . خط مشی ها ، برنامه ها ، اهداف و فرآیندها به منظور تحقق استراتژی ها تدوین و جاری می شوند.

معیار سه : کارکنان( People ) 90 امتیاز

سازمانهای متعالی تمامی توان بالقوه کارکنان خود را در سطوح فردی ، تیمی و سازمانی اداره کرده توسعه بخشیده و از آن بهره می گیرند . آنها عدالت و برابری را ترویج کرده ، کارکنان را در امور مشارکت داده و به آنان تفویض اختیار میکنند. این سازمانها به گونه ای به کارکنان خود توجه کرده ، ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشویق و تقدیر قرار میدهند که در آنها انگیزه و تعهد برای استفاده از مهارت و دانش شان در جهت منافع سازمانی ایجاد شود .

معیار چهار : شرکای تجاری و منافع  ( Partnership & Resources ) 90 امتیاز

سازمانهای متعالی مشارکتها و همکاریهای تجاری بیرونی ، تامین کنندگان و منابع داخلی خود را به منظور پشتیبانی از خط مشی و استراتژی و اجرای اثر بخش فرآیندهایشان برنامه هایشان برنامه ریزی و مدیریت می کنند.

معیار پنج : فرآیندها ( Processes ) 140 امتیاز

سازمانهای متعالی فرآیندهای خود را به منظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان طراحی نموده ، مدیریت کرده و بهبود می بخشند .

معیار شش : نتایج مشتریان ( Customer Results ) 200 امتیاز

سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با مشتریان خود را اندازه گیری کرده و به آنها دست مییابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط با مشتریان بیرونی خود چه نتایجی بدست می آورد.

معیار هفت : نتایج کارکنان ( People Results ) 90 امتیاز

سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با کارکنان خود را اندازه گیری کرده و به آنها دست مییابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط  با منابع انسانی خود چه نتایجی بدست می آورد.

معیار هشت : نتایج جامعه ( Society Results ) 60 امتیاز

سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با جامعه را اندازه گیری کرده و به آنها دست می یابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان درارتباط با جامعه محلی ، ملی و بین المللی چه نتایجی بدست می آورد.

معیار نه : نتایج کلیدی عملکرد ( Key Performance Results ) 150 امتیاز

سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با عناصر اصلی خط مشی و استراتژی را اندازه گیری کرده و به آنها دست می یابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط با عملکرد برنامه ریزی شده خود چه نتایجی بدست می آورد

 

برای شرکت در دوره ی آموزشی مدیریت تعالی ( EFQM ) کلیک کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.