ارزیابی عملکرد فرایندی است که در آن عملکرد کارکنان را برای رساندن سازمان به اهدافش مورد سنجش قرار میدهد. منظور از ارزشیابی عملکرد، فرایندی است که بوسیله آن کارکنان در فواصل معینی و بطور رسمی ، مورد ارزیابی قرار می گیرند. در این فرآیند فرد از نظر اجرایی در وظایف محوله و قبول مسئولیتها مورد بررسی قرار می گیرد.
بنابراین ارزیابی عملکردیک مسئولیت مدیریتی است که استانداردهای شغلی را مشخص و تعیین میکند که عملکرد کارکنان در حدود استانداردهای تعیین شده هست یا خیر. به وسیلهی ارزیابی عملکرد تنبیه یا تشویق کارکنان را میتوان مدیریت کرد.
استفاده از فرایند مدیریت عملکرد به مدیران و کارمندان کمک میکند تا بر اهداف سازمان متمرکز شوند.
ارزیابی عملکرد یکی از وظایف مهم مدیریت منابع انسانی است. واکاوی رفتار کارمند و بررسی عملکرد کاری و رفتاری او توسط مدیران منابع انسانی بواسطه مدیریت عملکرد می تواند منافع بالقوه بسیاری فراهم کند.
هدف اصلی از ارزیابی عملکرد این است که اطلاعات ضروری درباره نیروهای شاغل در سازمان جمع آوری گردد و در دسترس مدیران قرار گیرد تا آنها بتوانند تصمیمات بجا و لازم را در جهت بالابردن کمیت و کیفیت کار کارکنان اتخاذ نمایند.
این استانداردها عملکرد کارکنان را نسبت به استانداردهای تعیین شده مقایسه میکند. در این تکنیک ارزیابی، کارکنان مستقل از سایر کارکنان گروه سنجیده میشوند. همچنین این فرایند خصوصیات و رفتار شغلی کارکنان را بر اساس استانداردهای مطلق مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
در دومین روش کلی ارزیابی، کارکنان با یکدیگر مقایسه میشوند. این روش نسبت به استانداردهای قطعی، روشی قیاسی و نسبیتر محسوب میشود.
این روش از ارزیابی عملکرد بررسی میکند که رسیدن به اهداف چگونه انجام میشود. موفقیت سازمان در دستیابی به اهداف کلیاش، از طریق مشخص نمودن میزان موفقیت هر قسمت خاص (مثلا بخشها، واحدها یا افراد) تفسیر میشود. این روش نهتنها از بالا به پایین بلکه از پایین به بالا هم عمل میکند. تأکید روش بر روی نتیجه است، نه فعالیتهایی که انجام میشود