هنر مذاکره در زندگی روزمره مورد نیاز است. با این حال، تسلط بر این هنر در دنیای کسب و کار بسیار مهم است که در حرفه های ما موفقیت آمیز باشد، زیرا مذاکرات ضعیف می تواند آینده شرکت ما را تحت تاثیر قرار دهد یا مشتری های مهم را از دست بدهد. شانس و جذابیت علل مذاکرات موفق نیستند. از سوی دیگر، نظم و استقامت، میتواند توانایی ما را برای به دست آوردن بهترین معامله ممکن در هر شرایطی باز کند. در نهایت، تمرین و آمادگی چیزی است که یک مذاکره خوب ایجاد می کند.
اگر امکان آن وجود دارد، اطلاعات مربوطه را از طرف دیگر مذاکره کننده هم دریافت کنید، طوریکه بتوانید هنگام بحث به نکات مهم آن اشارهای دوباره کنید. برآورد درستی از نقاط قوت و ضعف موقعیت خود داشته باشید. فکر کنید که چگونه میتوانید بر نقاط قوت خود تأکید کنید تا با استفاده از آنها منافع خود را افزایش دهید. هرگز در مذاکره از روی شفقت و دلسوزی حقی رائ که به نظر خودتان بسیار با اهمیت است بی دلیل واگذار نکنید. چنین امتیازاتی را برای موقعی نگهدارید که با استفاده از آنها میتوانید به منظور و هدف خود در مذاکره دست یابید.
بیشتر مدیران حرفه ای به اهمیت مذاکره در زندگی واقفند، زیرا زمان قابل توجهی از زندگی حرفه ای خود را صرف مذاکره میکنند. به علاوه، زندگی شخصی شان هم با مذاکره همراه است. موفقیت و اثر بخشی حرفه ای آنان به شدت متأثر از توانایی آنها در هنر و فن مذاکره است.این مهارت یا ناشیگری آنان در مذاکره است که نظر مدیران، همکاران، زیر دستان، مشتریان، رقبا و سایرین را درباره موفقیت کاری شان شکل می دهد.
مدیران، زمان و کوشش بسیاری را صرف مذاکره می کنند، اما معدودی از آنان هنر و دانش مذاکره را به درستی می دانند.از این رو، بسیاری از مدیران حرفه ای نیازمند رویکرد بهینه در طرح ریزی و اجرای مذاکره ها هستند.