BPM مخفف یا سر واژه عبارت Business Process Management و به معنی مدیرت فرآیندهای کسب و کار است. BPM را می توان برای سازمان های کوچک و بزرگ به طور مشابهی به کار گرفت.
مدیریت فرآیند کسب و کار ، شامل متدها، تکنیکها و ابزاری است که برای پشتیبانی از طراحی، اجرا، مدیریت و آنالیز فرآیندهای عملیاتی کسب و کار بکار میرود.
در واقع در پاسخ به سوال bpm چیست ؟ باید گفت BPM یا مدیریت فرایندهای کسب و کار، ادغامی از دانش و تحقیق در همگرایی و اتصال بین مدیریت و فناوری اطلاعات است که شامل متدها، تکنیکها و ابزاری است برای طراحی، فعال شدن، کنترل و آنالیز فرآیندهای کسب و کار که خود مستلزم نیروی انسانی، سازمانها، برنامههای نرمافزاری کاربردی، اسناد و دیگر منابع اطلاعاتی است
مهمترین هدف BPM که در بسیاری از موارد نادیده گرفتهمیشود دستیابی به پیشرفت و ارتقاء مداوم است. چرا که تنها چیز ثابت در زندگی، تغییرات است. شرکت، محیط پیرامون شما و تکنولوژی تغییر میکنند. فرآیندهای شما نیز نیاز به تغییر و رشد دارند تا پاسخگوی نیازهای شما باشند.
فرآیندهای کار سطوح و انواع مختلفی دارند. فرآیندهایی که در اینجا “اَبَر فرآیندها” می نامیم، فرآیندهای کاری، عملیاتی و پشتیبانی را شامل می شوند.
فرآیندهای عملیاتی ، که جریان های ارزش اصلی یا فرآیندهای اصلی نیز محسوب می شوند، فرآیند هایی هستند که در طراحی، تولید و تحویل محصولات و خدمات یک کمپانی حرف اول را می زنند.
مجموعه فعالیتهای BPM به چهار دسته زیر تقسیم میشود :
این مرحله مشتمل بر درک و شناخت فرآیندهای موجود و نیز طراحی فرآیندهای جدید است. مدلسازی و مستندسازی فرایندها به مدیران سازمان کمک میکند تا درک بهتری از کسب و کار خود به دست آورده و در صورت لزوم تغییراتی در روش انجام کار ارائه دهند.
فرایند های مدلسازی شده در فاز قبلی بایستی اجرا شوند. وجود مدلهای سازمانی از فرایندهای کسب و کار و دسترسی همه ذینفعان سازمان به این مدلها، موجب میگردد تا میزان یکنواختی اجرای فرایندهای کاری به تدریج افزایش یابد.
بطور همزمان با اجرای فرایندها در سازمان، بایستی عملکرد و نتایج اجرای فرایندهای کسب و کار را به طور مداوم اندازهگیری و با نتایج از پیش تعیین شده مقایسه کند.
تحلیل وقایع در هنگام پایش و نظارت بر فرآیند برای تحلیلگر امکان تشخیص و تحلیل گلوگاهها را مهیا میسازد.