بحران درکسب و کار می تواند هر چیزی باشد که می تواند شهرت یا خط مشی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از این حوادث در ابتدا ممکن است به نظر جدی نرسند.بعضی از این حوادث می توانند باعث مرگ یک شرکت شوند. مدیریت بحران در سازمان فرایندی است که یک سازمان با یک رویداد مخرب و غیر منتظره روبرو است که تهدید به آسیب رساندن به سازمان، ذینفعان یا عموم مردم می کند.
مدیریت بحران در سازمان شناسایی تهدیدها برای یک سازمان و ذینفعان آن و روش های استفاده شده توسط سازمان برای مقابله با این تهدیدات است. به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن رویدادهای جهانی، سازمان ها باید بتوانند با پتانسیل تغییرات شدید در راه کسب و کار خود مقابله کنند. مدیریت بحران اغلب نیاز به تصمیم گیری در یک دوره زمانی کوتاه و اغلب پس از یک رویداد پیش از آن صورت گرفته است. سازمان ها به منظور کاهش عدم اطمینان در صورت بحران، اغلب برنامه مدیریت بحران را ایجاد می کنند.
هر کسب و کار، بزرگ یا کوچک، ممکن است مشکلی ایجاد کند که بر روند نرمال آن عملیات تأثیر منفی داشته باشد. بحران هایی مانند آتش سوزی، مرگ یک مدیر عامل، حملات تروریستی، نقض اطلاعات یا بلایای طبیعی می تواند هزینه های ملموس و غیرمترقبه شرکت را از لحاظ فروش از دست رفته، مشتریان و کاهش درآمد خالص شرکت منجر شود.
به طور معمول، فعالیت های مدیریتی پیشگیرانه عبارتند از: پیش بینی بحران های بالقوه و برنامه ریزی برای مقابله با آنها. برخلاف مدیریت ریسک ، که شامل برنامه ریزی برای حوادثی است که ممکن است در آینده رخ دهد، مدیریت بحران شامل واکنش به رویدادهای منفی در طی و بعد از آن می شود. برای مثال یک شرکت نفت ممکن است یک طرح برای مقابله با احتمال نشت نفت داشته باشد، اما اگر چنین فاجعه ای رخ دهد، میزان نشت، واکنش افکار عمومی و هزینه پاکسازی می تواند بسیار متفاوت باشد و ممکن است از انتظارات فراتر رود.
سایر روش های مدیریت بحران در سازمان عبارتند از: