3DS Max همان طور که از نامش پیداست نرم افزاری بسیار قدرتمند در زمینه ی 3 بعدی سازی است. به طوری که در سالهای متمادی عنوان بهترین نرم افزار 3 بعدی را یدک می کشد. مهمترین کارکرد 3DS Max مدل سازی (Modeling) دنیای واقعی است. بسیاری از معماران و طراحان پیش از ساخت نهایی محصول و یا پروژه ی خود (ساختمان ، خودرو ، قطعات کوچک و … ) از 3DS Max برای شبیه سازی محصول نهایی خود و نمایش آن به مدیر پروژه و یا مردم استفاده می کنند. به احتمال زیاد در تبلیغات (به خصوص تبلیغات ساختمانی مثل مجتمع های تجاری و یا مسکونی) دیده اید که عکس گرافیکی از محصول خود قرار می دهند در حالی که آن محصول هنوز ساخته نشده است، برای تهیه ی این عکس از 3DS Max استفاده می شود.
نوار منو درست در زیر نوار عنوان برنامه قرار دارد که تمام فرمان ها و عملیات قابل اجرا در 3DS Max در این منوها موجود است.
این منو شامل فرمان های زیر می باشد:
اجرای این فرمان سبب پاک شدن صحنه فعلی و جایگزینی صحنه جدید می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl +N می باشد. زمانی که این گزینه را انتخاب نمایید قسمت Options نمایان می شود. گزینه اول اگر انتخاب شود هم اشیاء درون صحنه و هم چنین تنظیمات سلسله مراتبی آنها حفظ شده فقط کلیدهای متحرک سازی آن از بین می رود. انتخاب گزینه دوم سبب از بین رفتن تنظیمات سلسله مراتبی و نیز کلیدهای متحرک سازی می شود ولی اشیاء درون صحنه هنوز وجود دارند. انتخاب گزینه سوم باعث از بین رفتن تمام اشیاء و تنظیمات می شود.
این فرمان تمان تنظیمات نرم افزار را به صورت پیش فرض تغییر می دهد.
به کمک این فرمان می توانید فایل های با پسوند(MAX) یا یک فایل کاراکتر(CHR) یا فایل رندرVIZرا باز کرد. فایلهای (DRF) یک فایل صحنه از یک رندر VIZ است این نوع فایلها شباهت زیادی به فایلهای Max دارند اما توسط رندر شرکت AutoDesk رندر می شوند.
جهت شرکت در دوره آموزش مجازی 3DS MAX کلیک کنید
این منو شامل فرمانهایی برای انتخاب و ویرایش اشیاء صحنه است برخی از این فرمانها به قرار زیر میباشند:
آخرین عملیات انجام شده توسط شما را معکوس میکند و برمی گرداند و معادل کلیدهای میان بر Ctrl +z است.
این فرمان آخرین عملیات لغو شده توسط فرمان Undo را برمی گرداند و معادل کلیدهای میان بر Ctrl+y است.
همچنین میتوانید از کلیدهای Undo و Redo در نوار ابزار استفاده نموده و اگر هم بر روی این کلیدها راست کلیک کنید لیستی از عملیاتی که تا به حال انجام شده را در اختیار شما قرار میدهد.
هرگاه میخواهید عملیاتی را انجام دهید که این عملیات برای شما ناشناخته است امکان از بین رفتن و تبدیل کردن شیی به شیی دیگر را دارید و امکان undo هم نیست (undo در همه موارد کار نمیکند) استفاده کنید. این فرمان یک فایل موقتی (max hold. my) را ایجاد میکند. این فایل بر روی کلیپ برد یا حافظ موقت ذخیره میشود و با بشته شدن یا خاموش شدن ناگهانی از بین میرود.
این منو و فرمانهای داخل آن برای دستهبندی و اجتماع دادن چند شی در صحنه مورد استفاده قرار میگیرد.
به کمک این فرمان شیهای انتخاب شده در صحنه را به صورت یک گروه در میآوریم به این صورت که زمانی که یک شکل انتخاب میشود تمام اشکالی که با آن شکل تشکیل گروه را دادهاند انتخاب میشوند.
این فرمان باعث از بین رفتن و متلاشی شدن یک گروه میشود.
این فرمان باعث میشود که یک گروه به صورت موقت باز شده و اشیاء موجود در گروه قابل ویرایش شوند ولی گروه هنوز از بین نرفته و نرمافزار برای ثابت کردن این مطلب معمولاً یک کادر مکعب در دور گروه باز شده میکشد که این اشیاء گروهی هستند که به صورت موقت باز شده است.
این فرمان باعث بسته شدن گروهی میشود که آن گروه باز شده باشد.
به کمک این فرمان میتوان اشیاء که در گروهی وجود ندارند را به یک گروه اضافه نمود. به این صورت که روی آن شی که در گروهی نیست کلیک کرده و سپس از منوی Group گزینه Attach را زده تا آن شی به آن گروه اضافه شود.