مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرآیند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده است. این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می شود. بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می گردد : قابلیت دسترسی، راحتی حمل و نقل، مصرف کم انرژِی ، سهولت آموزش و بکارگیری محصول و همچنین تعمیر و نگهداری و بازیافت را می توان از عوامل کیفیت برشمرد.
MSA مخفف Measurement system Analyses می باشد که به معنی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است. این ابزار میزان خطا در عوامل موثر بر سیستم اندازه گیری ( انسان – ماشین) را مشخص می سازد
FMEA روشی سیستماتیک برای شناسائی و پیش بینی وقوع مشکل در محصول و فرایند می باشد. این روش بر جلوگیری از بروز عیب و نقص ، افزایش ایمنی و افزایش رضایت مشتری تمرکز دارد.
SPC مخفف STATISTICAL PROCESS CONTROL است که به معنای کنترل آماری فرایند می باشد و یک نوع روش کنترلی است که برای تحت کنترل در آوردن نوسانات فرایند های تولیدی بکار می رود.
QFD ( QUALITY FUNCTION DEVELOPMENT) ، یک فرایند گروهی منظم جهت برنامه ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات / خدمات به طریق زیر می باشد
حلقه های کنترل کیفیت ،گروه های کوچک متشکل از کارکنان رده اول (آخرین رده سازمانی) هستند که به طور پیوسته کیفیت کار، محصول و خدمات خود را کنترل نموده و بهبود می دهند. -این گروه های کوچک : داوطلبانه، فعالیت می کنند. از مفاهیم و روش های کنترل کیفیت و سایر ابزارهای بهبود استفاده میکنند. از خلاقیت اعضاء گروه بهره برداری می کنند و ارتقاء اعضای گروه را به صورت فردی و دو جانبه پیگیری می نمایند. فلسفه فعالیت های حلقه های کنترل کیفیت آشکار کردن کامل توانایی های انسان و سرانجام تشویق و ایجاد انگیزه جهت تولید نتایج خوب و بی پایان. در نظر گرفتن جنبه های انسانی و ساختن محیط کاری سرزنده، راضی کننده و لذت بخش. مشارکت در توسعه و بهبود سازمان.
مهندسی ارزش به عنوان یکی از راهکارهای مناسب در شناسایی فرصت های بهبود طراحی و اجرای پروژه ها است. با به کارگیری تکنیک مهندسی ارزش این امکان فراهم می شود که به صورت تیمی ، با یک دید خلاق و در محدوده زمانی کوتاه ، ابعاد مختلف پروژه را بررسی کنند که در نهایت ظرفیتهای بهبود کیفیت ، کاهش هزینه و کاهش زمان اجرا شناسایی شوند .